Soms ontmoet ik voor mijn blog vrouwen waar ik gezond jaloers op ben. Niki is zo’n vrouw. Zij bedacht Niki’s vintage. Een briljant idee. Ze verkoopt kleding van BN’ers en influencers via Vinted. Je moet er maar opkomen. Knap hoe ze inmiddels een goed lopend bedrijf heeft en nog eens een gezin met 3 kids runt. Ik sprak haar over het ontstaan, de groei en kracht van haar bedrijf.
We beginnen even met een paar feitjes. De 35-jarige Niki Vanderschaeghe woont met haar man en 3 jonge kindjes in Nijmegen. Ze werkte voorheen altijd als verzuim coördinator maar is daar na 12 jaar mee gestopt. ‘Ik vond het niet meer leuk en was er klaar mee. Ik wilde een betere combinatie tussen werk en privé. Ik heb namelijk 3 kleine kinderen en zag het niet zitten om mij ’s ochtends rot te haasten om ze naar de opvang en school te krijgen en ’s avonds weer het hele ritueel te herhalen.’
Dienstverlening
De wens om te ondernemen was er altijd al, maar niet eerder was er het juiste idee. Tot september 2021. Zelf verkocht ze altijd met plezier kleding van haar gezin via Vinted. Dat wilde ze ook voor anderen doen. Eerst voor vrienden, daarna werden het al snel kennissen van kennissen. ‘Toen kwam ik erachter dat commercieel verkopen op deze manier niet mocht via Vinted, dus maakte ik voor hen profielen aan. Ik kwam op het idee om dit ook te gaan doen voor mensen met een groot bereik. Ik benaderde allerlei BN’ers en influencers. Ik beheer hun account, richt hun profiel in en verkoop hun kleding. En dit mag wel van Vinted, want hiermee is het dienstverlening. De kleding is immers van hen. Ik ontneem mijn klanten een hoop gedoe en tijd van foto’s maken en opsturen van pakketjes.’
Van zolder tot kantoorpand
Niki begon vanuit huis, maar al snel bleek dit niet meer te doen en heeft ze nu inmiddels een groot kantoorpand. ‘Ik heb twee meiden in dienst. Zij maken foto’s, rijden routes om de kleding op te halen, doen de planning en dergelijke. Zelf verzorg ik onder andere het klantencontact en de zakelijke onderhandeling. Ik blijf echt het gezicht van Niki’s vintage.’
Bekende klanten
‘Mijn allereerste klant was Janine Kho. Zij reageerde enthousiast op mijn oproep. Inmiddels heb ik zoveel klanten! Van Hella Huizinga, Froukje de Both, Sarah van Soelen, Famke Mesman tot aan binnenkort Daphne Dekkers en Kim Feenstra. De kasten van Kelly Weekers en Maaike Beunk lopen altijd heel goed. De kleding wordt vaak gekocht door fans en volgers. Vrouwen vinden het toch leuk als ze iets van een bekend persoon kopen. En het is vaak nieuwe, kwalitatief goede kleding omdat ze het gekregen hebben of slechts één keer hebben gedragen voor een event.’
‘Wat mij opvalt is dat je echt een vertrouwensband krijgt met een klant als je vaker langskomt. Het zijn allemaal hele leuke vrouwen met ook hun eigen kwetsbaarheden. Het is zó niet belangrijk hoe bekend iemand is, iedereen heeft zijn eigen uitdagingen.’
Duurzaam
Uiteraard heb ik zelf ook al regelmatig een kijkje gekomen in de kasten van Niki’s vintage. Er zitten namelijk mooie items tussen voor een leuke prijs. Niki: ‘Het is heel duurzaam, dat vind ik een mooi aspect. En kleding die niet verkocht wordt, gaat naar diverse stichtingen, waaronder de stichting Gezinshuis en de Kledingbank. Ik vind het belangrijk dat we daaraan kunnen bijdragen.’
Kracht
Niki komt tijdens ons gesprek heel gedreven en enthousiast over. Ze weet duidelijk wat ze wil. ‘Ik geloof hier zo in! Ik heb een groter beeld voor ogen en daar werk ik naartoe. Verder heb ik een lange werkervaring dus weet ik hoe het bedrijfsleven in elkaar zit, praat ik makkelijk en ben ik benaderbaar. De vrouwen waar ik de kasten voor doe, waarderen het dat ik ook moeder ben met een eigen carrière. Net als zij. Dus het is ook een beetje ‘girls support girls’.’
Goede planning
Elke ondernemer maakt weleens beginnersfouten of loopt tegen dingen aan. Zo ook Niki. ‘Het lijkt soms makkelijker dan het is. Er komt heel veel werk bij kijken. Het plannen vind ik lastig. In het begin heb je de neiging om overal ‘ja’ op te zeggen. Maar de dozen stapelden zich op en ik kon het amper wegwerken. Daardoor liep het in het prille begin een keer fout met een grote klant en daar heb ik mega spijt van. Vandaar dat ik een planner heb aangenomen en alles nu gelukkig goed verloopt.’
Auto’s verkopen?
Het grappige vind ik dat Niki zelf helemaal niks met kleding heeft. Niki grapt: ‘Ik zou ook gewoon auto’s kunnen verkopen. Laatst ben ik met Tamara Elbas -waar ik ook de kast voor doe- gaan winkelen, want ze zei: ‘Je kunt niet overal in een Nike legging binnenkomen’. We gingen shoppen in Antwerpen. En het is gelukt! Als je ons samen ziet lopen dan denk je ‘wat is dit voor duo?’. Een grijze muis en een paradijsvogel. Maar hoe verschillend we ook zijn qua uiterlijk, we denken wel hetzelfde.’
Toekomstplannen
In een jaar tijd is haar bedrijf al zo enorm gegroeid! Maar Niki zit niet stil en heeft nog grootsere plannen. ‘In mijn dromen heb ik over twee jaar 5 mensen in dienst, werk ik nog steeds samen met mijn huidige klanten maar heb ik ook nieuwe klanten, een groter pand met meer fotohoeken en doe ik ook de Belgische markt. Kortom: ik wil blijven groeien en stabiel blijven. Ik wil er in ieder geval naartoe dat ik 5 kasten per week online kan zetten.’
Tot slot was Niki van de zomer te gast in de podcast van Anne en Esther Vedder. Leuk om eens te luisteren! Zij waren namelijk zelf een inspiratiebron voor Niki. ‘Als ik naar klanten reed, luisterde ik tientallen keren naar dezelfde podcast waarin ze vertelden over de start van hun bedrijf. Over hoe vaak ze wilden stoppen, maar ook waarom ze doorgingen. Dit was echt een oppepper als ik weer eens dacht: ik kap ermee!’. Hoe leuk is het dat ze nu zelf in hun podcast vertelt over haar bedrijf (aflevering 23)! Ik wens Niki veel succes met haar toffe bedrijf en blijf haar volgen via Insta (@nikis.vintage). Jij toch ook?!