De vesten van Kiro by Kim zijn hartstikke hot! Menig BN’er of blogger wordt erin gespot, en ze liggen in de hipste boetieks. Wat maakt deze vesten zo speciaal? Daar wilde ik meer over weten! Dus sprak ik met Kim Chen, de ontwerpster achter deze prachtige vesten.
Zes jaar terug breide haar zus een trui voor haar broertje en dacht Kim: ‘O ja, dat is leuk. Dat ga ik ook doen’. Ze begon met het breien van shawls. Ze werd aangespoord door haar toenmalige collega’s in de horeca om de shawls aan te prijzen bij boetieks. Toen ze bij de eerste de beste boetiek een ‘nee’ kreeg, deed ze geen nieuwe pogingen meer.
Later kreeg Kim een baan bij de mooie en exclusieve boetiek Wendela van Dijk in Rotterdam. Toen daar in de winkel mohair vesten hingen, dacht ze ‘dat kan beter’. Ze klom in de breipen en maakte diverse vesten die ze verkocht in de winkel. Dat liep hartstikke goed. Omdat er vrij veel stylisten in de winkel komen, ging het opeens snel. In no-time stonden Kim’s vesten in magazines en op modesites als Stylemyday. Toen kwamen de winkeliers vanzelf naar haar toe en hing ze uiteindelijk toch in die boetieks.
“Al mijn geld ging destijds op aan garen. Al het mohair kocht ik op”, vertelt Kim. “Als ik zie wat ik in het begin voor vesten maakte, dan denk ik ‘hoe kon ik het verkopen?’. Ik ben inmiddels zoveel verbeterd!”.
In het begin breide Kim de vesten nog zelf. Met hulp van haar moeder en zus. “Ik was net een zombie en sliep maximaal 5 uur per dag. Soms vraag ik mijzelf af ‘Hoe heb ik dat een jaar lang volgehouden?’. Maar ik heb een enorme drive. Ik ben net een junkie, ik ga maar door”, vertelt Kim lachend. “De fysiotherapeut zei zelfs je moet af en toe een kop thee nemen en naar het toilet, want je arm heeft rust nodig. Je raakt gewoon geblesseerd”. Inmiddels is de vraag naar de vesten zo groot dat Kim haar eigen breiteam heeft. Alle vesten worden gemaakt in Rotterdam.
Kiro by Kim klinkt naar mijn mening leuk. Ik dacht eigenlijk dat Kiro vest in het Aziatisch betekent. Maar dat bleek niet het geval. “Kiro staat voor Kim en Ron, mijn man. Ik vond het eigenlijk een leuke naam voor één van mijn kinderen. Maar dat wilde mijn man niet. Vandaar dat ik mijn label ernaar noemde”.
Wat de vesten zo bijzonder maken? Volgens Kim zijn dat de kleuren en garen. Ze heeft wel drie klaslokalen vol met garen! “Ik vind het saai om maar één product te maken. Ik wil telkens andere combinaties. Daarom is het denk ik zo’n hype. Ik ken mijn klanten goed. Sommigen hebben wel 20 stuks. Mensen krijgen complimenten als ze mijn vesten dragen. Dan wordt er aan hen gevraagd ‘Is het een echte?’, zegt Kim verbaasd.
Linda de Mol, Lonneke Nooteboom, Doutzen Kroes, Leontine Borsato. Noem maar een paar BN’ ers of bekende bloggers op en je spot ze in een vest van Kiro by Kim. Ik ben toch wel benieuwd wie Kim nog graag in één van haar creaties wil zien. Alhoewel ik hoopte op een origineler antwoord, zegt Kim resoluut: Koningin Maxima. “Bij haar past een aparte, felle kleur. Zij kan veel kleur hebben”. Wie weet zien we onze Koningin en de prinsesjes nog eens in een echte Kiro by Kim!
Op de vraag waar Kim het meest trots op is, geeft ze aan het feit dat mensen de vesten blijven kopen. En dat ze in korte tijd, zonder veel reclame, toch een label heeft neergezet. Een sprekend herkenbaar exclusief product, hard werken en geluk zijn volgens Kim de drie pijlers waardoor haar merk zo succesvol is. “Het is bij toeval ontstaan door liefde voor mijn product”.
Tot slot vraag ik mij af of Kim het niet vervelend vindt dat er zoveel copy-cats zijn. Op internetfora wordt gewoon om de breipatronen gevraagd. Kim is daar Rotterdams nuchter in. “Ik sta daar weinig bij stil. Dat gebeurt toch wel, je doet er niks tegen. Maar mijn klanten zien echt wel het verschil. Ze willen een label, geen namaak”.
En zo kwam het dat na het interview ook ik fan werd van niet alleen Kim zelf, maar ook haar vesten. Uiteindelijk heb ik een prachtig exemplaar en draag ik met trots deze winter een echte Kiro by Kim!