In gesprek met kunstenares Yvette Heeren

Niets is zo persoonlijk als kunst. Wij hadden sinds de uitbouw vorig jaar een witte lange muur waar nog niks aan hing. Totdat ik via Instagram op de kunst van Yvette Heeren stuitte. Ze is nog maar net begonnen met het haar eigen bedrijfje WHY en haar eerste kunstcollectie ‘Planet WHY’, maar het is nu al een succes! Ze maakt geweldig mooi werk en ik sprak de super leuke jonge vrouw achter mijn kunstwerken!

Passie voor het ambachtelijke
De 23-jarige Yvette woont in Hoeven en studeerde vorig jaar af aan de AKV St.Joost Kunstacademie in Breda. Ze koos voor de studierichting illustratie en animatie, veel gericht op bewegend en stilstaand beeld. Maar Yvette’s passie ligt toch meer in het ambachtelijke: “Ik vind het ’t leukste om lekker te schilderen en gewoon iets moois te maken. Het was altijd al mijn doel om een printcollectie te maken of iets met tekenen te doen.”

Dat de coronacrisis ook kansen bood, dat blijkt wel voor Yvette. “Tijdens de coronacrisis is m’n collectie ontstaan. Ik was altijd al van de stipjes en streepjes, het verfijnde en een patroontje erin. Ik heb een schriftje waar ik in teken. Toen ik thuis zat tijdens de coronacrisis van m’n werk bij Scotch & Soda, dacht ik ‘Nu ga ik het doen, want nu heb ik de tijd en toen heb ik m’n eerste collectie ontworpen’. Jij was één van de eersten die m’n werk kocht.”

Planet WHY
En dat werk wordt verkocht vanuit haar atelier in Hoeven waar haar eigen bedrijfje WHY zit. “M’n bedrijf is vernoemd naar de uitspraak van de eerste letter van m’n naam, Y. De vormen in m’n schilderijen deden mij aan de ruimte denken, vandaar dat m’n eerste collectie Planet WHY heet.”

Pink it is!
Persoonlijk vind ik al haar werk even mooi. Ik kon dan ook echt niet kiezen welke schilderijen er aan mijn muur moesten komen. Eerst ging ik concessies doen omdat ik echt in een mannenhuis woon en vond dat ik hen teveel roze niet aan kon doen. Maar uiteindelijk waren de mannen om en prijken onder andere Hyperspace Red, Another Planet Blue en Hyperspace Gold aan onze muur.

Ik vraag mij af of er nog genoeg ruimte is om te variëren binnen haar huidige collectie of dat ze alweer denkt aan de volgende collectie. Yvette: “Ik merk dat ik die vrije vormen heel leuk vind. Ik ben het nog niet beu. Het voelt nog niet als productie. En wat ik heel fijn vind en waar ik geluk mee heb is dat er niet één specifiek schilderij heel goed loopt, ze lopen allemaal even goed. Dus op die manier blijft m’n werk variëren.”

Techniek
De schilderijen zien er zo perfect qua vormen uit dat het wel zeefdrukken lijken. Maar niets is minder waar. De perfectionistische Yvette maakt elk schilderij uit eigen hand: “Ik gebruik als basis altijd kalkverf omdat ik het matte en streperige mooi vind. En ik gebruik acrylverf om de rest op te zetten. Elke vorm bij de schilderijen is anders, omdat ik het echt met de hand schilder. Ik begin ergens en zie wel waar ik uitkom. Ook maak ik voor mijn schilderijen gebruik van bladmetaal en lijm. M’n Hyperspace Gold schilderij is bijvoorbeeld helemaal belegd met kleine vlokjes goud. Ik houd heel erg van alles wat goud is. Ik heb alles wel getest van te voren of het ook echt allemaal houdt op papier en doek.”

Yvette woont in een dorp dus haar werk gaat als een lopend vuurtje. Yvette lachend: “Ik hang bijvoorbeeld ook bij de kapper. Veel is mond tot mond reclame, maar Instagram werkt ook heel goed. Daardoor komen er ook opeens onbekende mensen op m’n werk af. M’n werk hangt vooral bij mensen thuis en sinds kort ook bij Rubia Boutique. We zijn zelfs bezig met het ontwikkelen van een print speciaal voor Rubia.”

Inspiratie
Ik ben benieuwd waar Yvette haar inspiratie vandaan haalt. Daarbij leert ze mij gelijk weer een nieuw woord ?: “Ik blader veel in boeken en ga daar dan lekker bij schetsen. Ik ben echt een droedelaar. Dan kijk ik bijvoorbeeld tv, zie een vorm en ga ik gelijk schetsen/ tekenen (droedelen).” De Japanse kunstenares Yayoi Kusama -bekend van The Infinity Mirrored Room en gestippelde pompoen)- is eveneens een bron van inspiratie. “Ik vind haar echt super cool. Zij zit alleen maar heel de dag deze vormen te tekenen en daar komen super coole dingen uit”, vertelt een enthousiaste Yvette.

Eigen print
De schilderijen van Yvette nemen een dusdanige vogelvlucht dat zij sinds kort besloten heeft haar baan bij Scotch & Soda op te zeggen en zich vol te storten op haar eigen bedrijf. Ik ben benieuwd naar haar plannen. Yvette: “Eigenlijk wil ik vooral kijken hoe dit zich ontwikkelt. Ik zou een soort ‘eigen wereld’ willen ontwikkelen in m’n eigen print. Van keramiek, dienbladen, behang, schilderijen; alles in m’n eigen print. Maar de basis zal altijd wel schilderijen blijven denk ik.”

Voor Yvette moet haar werk vooral abstract blijven en vindt ze het leuk dat iedereen er iets anders in ziet. “Laatst vertelde iemand mij bijvoorbeeld dat ze best wel een moeilijke periode achter de rug had. Ze kocht mijn schilderij omdat zij daar haar periode van ups-and-downs in zag. Dat is voor mij een compliment dat iemand mijn werk als pronkstuk ziet aan het einde van een moeilijke periode.”


Droom?
Tot slot ben ik benieuwd waar de jonge kunstenares van droomt. “Ik zou het geweldig vinden als ik dit mijn hele leven kan blijven doen, dat ik hiervan kan leven. Ik vind het heerlijk om met m’n handen bezig te zijn. Voor mij zal t niet snel productie zijn. Ik wil ’t liefst m’n eigen ding blijven doen en niet zo snel maken wat mensen vragen. Het moet handwerk blijven en ik wil het een beetje limited houden. Het allerbelangrijkste vind ik dat het mooi is en mensen er vrolijk van worden.

Lieve Yvette, ik vind je werk hartstikke mooi en ik word er zeker blij van. Ik ben blij dat ik elke dag naar je werk kan kijken. Ga zo door met je geweldige werk! Dan kom je ook in de rest van m’n huis te hangen ?  Bekijk de werken van Yvette op haar Instagram of website.

Deel deze blog: