Een droomjob: fashion agent

Ze heeft naar mijn mening een droomjob. Ik heb het over Ursula van Bavel van Bo Terry Fashion Agency. Ze werkt als agent voor diverse accessoire merken. Maar wat doet een agent eigenlijk? Hoe kom je erbij om je eigen fashion agency te starten? En, loop je dan echt elke dag met alle sieraden, tasjes en shawls om die je aan de man probeert te brengen? Ik vroeg het Ursula.

Ze was 23 jaar toen ze een eigen kinder-en dameskledingzaak startte. Daar verkocht ze ook veel accessoires. Want zoals Ursula het zelf zegt: “Accessoires waren altijd wel ‘m’n ding. Iedere outfit maak je leuk met accessoires, dat is het leuke!.” Toen ze eenmaal moeder werd van twee kinderen stopte ze met haar kledingwinkel. Na 18 jaar stapte ze in de wereld van de groothandel.

Inmiddels heeft ze al ruim 9 jaar haar eigen bedrijf Bo Terry Fashion Agency. “Een verbastering van de twee namen van m’n kids: Bobby en Terry. Ik rijd in mijn eentje door heel Nederland. Ik ben dus een rijdende showroom die naar klanten toegaat. Ik vind reizen gelukkig leuk en vertrek vaak na de files omdat winkels dikwijls na 10 uur open gaan. Klanten vinden het fijn als ik naar ze toekom. Ik heb gelijk contact met de klant, zie hun winkel en raak vaak ook weer in gesprek met hun klanten. Zo weet ik ook gelijk wat er aanslaat of niet.”

Ooit startte ze met 1 à 2 merken en op dit moment is Ursula agent voor maar liefst 8 verschillende merken accessoires: Anniek Créations, Bands of La, Blinckstar, Ibu Jewels, Jazu, I.M.Gi.N Jewels, Sjaalmania, Lobibeads. Met regelmaat gaat ze naar beurzen in Italië en Parijs op zoek naar leuke merken. Voornamelijk in het midden-en hoog segment. “Ik wil niet hele bekende merken, maar aparte merkjes. Net even anders dan anders. Ik vind het belangrijk dat ik het merk zelf leuk vind en er blij van word. Ik sta achter al mijn merken en verkoop alleen maar wat ik zelf leuk vind. Eens in de zoveel tijd vraag ik mijzelf wel af: ‘past het merk nog bij mij?.”

Ursula post veel van haar merken op Instagram. Daar komt veel interesse vanuit winkels vandaan, maar ze gaat zelf ook langs boetieks om haar merken te laten zien. “Ik ben niet van de agressieve verkoop, maar wel van de actieve. Het merk moet bij de stijl van de winkel passen en de klant moet een goed gevoel hebben. Ik ga altijd op pad met 3 koffers vol met sjaals, tassen, riemen en sieraden. Die toon ik aan de klant. De hoofdmoot is dus accessoires, maar als een merk iets aanbiedt van kleding o.i.d. dan sta ik daar ook voor open.”

Op de vraag of Ursula altijd met de sieraden loopt die ze vertegenwoordigt, antwoord ze resoluut: “Ik loop er zelfs mee als ik vrij ben. Ik mix alle merken door elkaar. Wat m’n favoriete merk is, wisselt eigenlijk per collectie. Blinckstar draag ik bijvoorbeeld vaak als basis. Jazu is weer een heel ander type merk en past bijvoorbeeld weer bij een bepaalde jurk. Ik heb altijd wel een shawl van Sjaalmania bij mij want die zijn echt super fijn.”

Tot slot wil ik van Ursula weten waarom een merk een agent zou nemen als vertegenwoordiger voor het merk. “Het gaat om de beleving, het zelf passen en omdoen van de accessoires, het persoonlijke contact met klanten en hen goed informeren. Het is echt een samenwerking. Ik zeg ook eerlijk als ik denk dat iets niet gaat werken. Dan zeg ik bijvoorbeeld ‘ik zou die armbanden niet doen’. Ik heb liever dat klanten bijbestellen dan dat ze ergens mee blijven zitten.”

Het was een leuk gesprek en het lijkt mij inderdaad een droomjob!

Deel deze blog: