In gesprek met Fem. van Papierpleziertjes

Een echte woordkunstenaar. Dat is Femke, of ook wel bekend als Fem., van Papierpleziertjes. Met haar teksten weet ze mensen te raken, op te vrolijken, biedt ze steun en troost. Haar teksten vind je op kaarten, kalenders, hout en noem maar op. Zij zorgt ervoor dat jij altijd goed uit de bus komt met een leuke attentie. En ze is nog lang niet klaar als het om nieuwe ideeën gaat. Ik sprak met deze enthousiaste duizendpoot uit mijn eigen woonplaats.

Soms ontmoet je van die mensen met wie het gelijk gezellig is en je een heel leuk gesprek hebt. Zo iemand is Femke van Papierpleziertjes. Wat een gezellige, vrolijke, spontane en positieve vrouw. Zo, dat kan maar vast gezegd zijn.

Voor ons gesprek kende ik haar alleen nog maar via Instagram. En daar komt ze op mij over als superwoman. Prachtige teksten, geweldige foto’s van zowel haar zelf als haar ontzettend schattige kinderen, een druk leven en nog eens een goed lopend bedrijf. Als ik Femke hiermee confronteer, reageert ze heel bescheiden en nuchter: “Ik ben ook maar gewoon normaal hoor. Ik ben een moeder van 3 kinderen die van haar hobby haar werk gemaakt heeft.”

Hoe het begon
Femke Kuijpers is 44 jaar, woont samen met haar man Erwin in Roosendaal en heeft 3 kids: Mik (4), Jep (3) en Puk (2). Voor de snelle rekenwonders: ze kreeg inderdaad 3 kinderen in 2 jaar tijd. Dat alleen al dwingt respect af! Vijf jaar geleden stond ze nog voor de klas. “Ik had altijd wel iets met taal, spreuken en muziekteksten. Toen dacht ik: ‘Misschien kan ik zelf ook wel eens wat schrijven’. Mijn eerste gedicht schreef ik voor mijn vriend (Apenkooien). Daar kreeg ik veel leuke reacties op. Later schreef ik een gedicht over de aanslag in Bataclan (Parijs). Toen had ik opeens meer dan 50.000 likes!”, vertelt Femke enthousiast.

Het schrijven over maatschappelijke thema’s sprak haar aan. En blijkbaar meer mensen. Er kwamen steeds meer verzoekjes voor teksten voor bijvoorbeeld overledenen. Ook overleden kindjes. Hoe moeilijk Femke dit ook vond, ze schreef er toch teksten voor. Deze teksten spraken veel mensen aan. Daardoor bracht Erwin haar op het idee om haar teksten op ansichtkaarten te laten drukken.

Een succes
Ze startte met 30 verschillende kaarten. Toen ze in 2016 een tekst schreef voor nagellakheld Tijn, die leed aan hersenstamkanker, ontplofte haar facebookpagina. “Dat bericht werd zo enorm veel gedeeld dat er allerlei aanvragen kwamen van winkels, bedrijven, ziekenhuizen e.d. Ook stond ik drie keer op de Showup vakbeurs voor woonaccessoires en cadeauartikelen. Toen werd het helemaal groter. Maar toen kreeg ik dus 3 kids in 2 jaar tijd en moest ik het even rustiger aan doen. Maar in 2019 besloot ik er ook echt voor te gaan en er officieel een bedrijf van te maken.”

Haar bedrijf loopt super goed. Ze heeft een eigen webshop waar haar kaarten, inmiddels 186 (!), kadootjes (message in a bottle, armbandplezier, houtplezier e.d.) verkrijgbaar zijn. Maar haar producten vind je ook bij lifestylewinkels. Winkels waar je echt naartoe gaat voor een leuk kadootje en ook even de tijd hebt om de kaarten enzo te bekijken. Haar producten zijn zowel in Nederland als in België te koop. Al moet Femke wel rekening houden met de Belgische taal. “In België kennen ze geen apenkooien, tuttebellen of roosvicee. Daar moet ik in mijn teksten dus wel op letten”, vertelt Femke lachend.

Het plezier-team
Haar man Erwin blijkt een belangrijke steun en sparringpartner die haar ook helpt met haar bedrijf. Femke: “Erwin ondersteunt mij bij alles. Hij denkt met mij mee, ontwerpt displays, helpt af en toe met de klantenservice en helpt ook met het versturen van de pakketjes. Ik doe het echt samen met Erwin. We zijn echt een team.”

Favorieten
Uiteraard ben ik benieuwd naar welke van die 186 teksten dan haar favoriet is of meest bijzondere kaart. “Ik schreef afgelopen jaar ook teksten i.v.m. corona. Met de tekst ‘Het jaar van 1,5 meter’ ben ik wel wat langer bezig geweest. Ik ben trots op de tekst maar kan er ook onwijs van balen als ik later hoor van het vuurwerkverbod en het nu niet in de tekst terugkomt. Teksten met een verhaal erachter blijven bijzonder voor mij. Zo schreef ik ook ooit een tekst voor de voor mij onbekende Merel. Merel overleed toen zij 21 jaar was en haar moeder vroeg mij een tekst te schrijven. De tekst heet ‘Merel- bijzonder’ en het is ook de enige tekst die naar een persoon vernoemd is. Ik heb de tekst ook bij de Mytylschool afgegeven, omdat het over een handicap gaat en het verhaal erachter heel mooi is.”

Ook als tattoo
De teksten van Papierpleziertjes blijken zich niet alleen te beperken tot op papier of op kadootjes. “Ik ben de teksten al tegengekomen op campers, muren en laatst hoorde ik zelfs dat iemand een tattoo heeft met één van m’n teksten. Je kan het zo gek niet verzinnen. Dan kan ik echt verwonderd denken: ‘Mensen vinden mijn teksten dus echt zo mooi dat ze het laten vereeuwigen op hun lijf. Dat heb ik gewoon bedacht. Dan heb ik toch blijkbaar wel echt iets moois voor hen kunnen betekenen’.”

Plezier op papier
Ik ben toch wel benieuwd waarom Femke’s bedrijf Papierpleziertjes heet en ze voor deze ‘typemachine-achtige’ stijl koos. “Ik vind dichten zo suf klinken en een versje vind ik weer te kinderachtig. Dus toen dacht ik ‘het moet iets zijn met plezier op papier’. Omdat ik altijd onderteken met Fem. vond ik dat mooier qua lay-out op de voorkant van de kaart. Papierpleziertjes staat daarom op de achterkant. Ik heb vanaf begin af aan deze stijl. Voor mij geldt: less is more, de tekst moet het doen. Je koopt het kaartje echt voor de tekst.”

Concullega’s
Last van concurrentie ervaart Femke niet. Ze staat daar opvallend luchtig en positief in. “Ik noem het concullega’s. Ik krijg regelmatig te horen ‘die lijkt veel op jou’, maar denk dan 9 van de 10 keer ‘O, die vind ik eigenlijk ook wel mooi’. Het is toch altijd anders. Het houdt mij scherp en zorgt ervoor dat ik net wat origineler ben dan de ander. Je moet gewoon geloven in je eigen product. Als het bij hen net zo goed gaat lopen als bij mij dan krijgen ze ook credits voor hun werk. Maar als mensen gaan doen alsof mijn tekst volledig door hen geschreven is, dan ben je de mijne! Dan wijs ik ze op het copyright en bronvermelding. Maar gelukkig komt dit niet vaak voor.”

Nog zelf te verrassen?
Ik vraag mij af of vriendinnen Femke nog wel weten te verrassen of oprecht balen als ze haar trekken voor een Sinterklaasgedicht. “Ik ben vreselijk slecht in gedichten voor Sinterklaas en ik vind het ook helemaal niet leuk om te doen. Ik rijm op gevoel en weet nog geen eens hoe dat werkt met een ABAB rijm. Toevallig kreeg ik laatst een gedichtje van een volger met een tekening van mijn dochtertje Puk erbij. Dat had ze super mooi gedaan. Het idee dat iemand dat voor mij maakt en aan mij denkt, dan is het voor mij al geslaagd.”

Omdat ze zo’n druk bestaan heeft, wil ik weten waar ze de tijd en rust vandaan haalt om te schrijven. Die rust blijkt er vaak niet te zijn. “Als ik onder de douche ga, leg ik mijn telefoon op de wastafel. Als er dan een goede tekst in mij opplopt, droog ik snel mijn hand af en typ ik het in notities anders vergeet ik het. Ik heb ook weleens dat ik in bed lig en er iets in mij opkomt. Dan typ ik het onder de dekens in mijn telefoon zodat Erwin niet wakker wordt van het oplichten van mijn telefoon. Maar soms komen er ook weleens teksten op als ik lange stukken moet autorijden of op de wc zit”, vertelt Femke lachend.

Plannen voor 2021
Met het nieuwe jaar in het vooruitzicht ben ik uiteraard benieuwd naar Femke’s plannen. Ze vertelt: “We hebben genoeg teksten op dit moment. Er komen er heus nog wel bij, maar dat heeft geen prioriteit. Wel het bedenken van nieuwe producten, zodat het assortiment groter wordt. Denk aan kussens, servetten of misschien wel een leuke zomertas. Ook komt er binnenkort een bundel uit met mijn teksten. Als we de teksten blijven aanbieden op verschillende manieren, blijven we vernieuwend en blijven mensen het leuk vinden.”

Tot slot wil ik weten wat haar zwaar valt aan het ondernemer zijn. “Het komt mij tot nu toe allemaal aanwaaien. Ik vind het super leuk en heb veel geluk. Maar ik vind het jammer dat ik zo weinig tijd heb voor het persoonlijke. Ik wil het liefst iedereen een reactie terug geven op Instagram. Maar het bedrijf wordt nu zo groot dat ik het zelf niet meer kan allemaal. In combinatie met 3 kleine kids, die voor ons op nummer 1 komen, is het weleens lastig. En het ruimtegebrek. We hebben kantoor aan huis en dat staat samen met de garage helemaal vol. Ik wil dat m’n bedrijf groter wordt maar tegelijkertijd wordt het minder persoonlijk.”

Hoewel Femke zelf zegt ‘Uiteindelijk doe ik ook maar wat en er zit geen strategie achter Instagram ofzo’ vind ik dat ze het super goed doet! Voor wie deze kanjer nog niet kent, volg haar op Instagram of neem eens een kijkje op haar website.

Deel deze blog: