Vorige week was ik op bezoek bij Monica ten Cate van Moon Company Fashion Agency. In juli bestaat Monica’s bedrijf al 10 jaar. Ze is fashion agent voor diverse buitenlandse merken, die ze verkoopt aan (online) kledingwinkels in Nederland. Ik sprak Monica over haar merkenaanbod en de collectie die nu in de winkels ligt.
In haar showroom in Blaricum hangt altijd een samplecollectie waar winkeliers naar hartenlust hun collectie kunnen inkopen. Haar merkenaanbod bestaat op dit moment uit Lollys Laundry, Louizon, Poppy Field en Project AJ117. “Het is een mooie mix van Franse en Deense merken. Ik vertegenwoordig alleen maar merken waar ik zelf ook in geloof. De balans is er met deze vier kledingmerken. Ze vullen elkaar aan qua stijl. Ik houd van fashion, vind het altijd leuk om te zien wat er gaat komen en heb een hele goede band met m’n klanten en merken. Daarom ben ik heel gelukkig in mijn werk.”
Lollys Laundry
Monica is al ruim 6 jaar fashion agent voor het Deense merk Lollys Laundry. Een merk met een heel eigen handschrift. “Lollys spreekt een hele brede doelgroep aan. Van jong tot oud, maar ieder kiest een andere manier van styling. Het is een betaalbaar merk en niet te commercieel. Het merk is de laatste jaren enorm gegroeid in de collectie, ze worden steeds meer sustainable en de stoffen zijn verbeterd. Het merk is stoer, vrouwelijk maar ook boho. Je kunt er veel kanten mee op. Het is maar net welke stijl je zoekt. Vaak spreekt vrouwen het kleurgebruik en de prints aan.
Lollys heeft inmiddels echt een eigen fanbase. Er komen mensen speciaal naar winkels voor Lollys. Als je eenmaal fan bent van het merk, koop je het vaker. Op dit moment zijn de blouses heel populair. Maar dat komt ook wel omdat iedereen vooral een mooie top wil om er goed uit te zien voor haar Teams-vergadering 😊.”
Poppy Field the label
“Het Franse Poppy Field is 100% sustainable en wordt gemaakt in een kleine fabriek in Bali. Het is echt voor vrouwen, door vrouwen. Het merk heeft ook weer een heel eigen handschrift en dat komt voornamelijk door de prints en kwaliteit. Het is een merk wat zich heel goed leent voor een fashionboutique vanwege de Parijse stijl.
Ze werken veel met details en durven net iets meer. Wel pofmouwen bijvoorbeeld, maar niet extreem. De kleding is vaak slank gesneden en bijvoorbeeld met een wat dieper decolleté. Dat maakt het verschil met Deense merken, daar is de kleding vaak wat wijder en ruimer. De jumpsuits, tops, knitwear (met Italiaanse mohair yarn) en jurken zijn heel populair van het merk. Qua kleuren zie je nu veel zachtgeel, oudroze en knaloranje in de collectie. En de liberty print (bloemetjes) doet het heel goed.”
Project AJ117
“Een heel ander type merk is het Deense Project AJ117. Dat is wat meer ‘slow fashion’, items van hoge kwaliteit die meerdere seizoenen meegaan. Het zijn items die je langer kunt blijven dragen en je over 2 à 3 jaar ook nog wel leuk vindt. Ze gebruiken modal met zijde bijvoorbeeld, dus het is kwalitatief heel mooi. Er zitten wel wat items tussen die fashionable zijn, maar meestal zijn het dus items voor meerdere seizoenen. Het merk is elegant vrouwelijk, maar tegelijkertijd ook stoer.
Project AJ117 heeft mooie bovenstukken en jurken. Ze hebben uitgewerkte jurken en blouses maar wel met een goede snit. Heel verfijnd en mooi. Ook zijn er mooie basistruien met een mooie snit. De huidige collectie kenmerkt zich vooral door effen, soberdere kleuren zoals zachtroze, zachtgrijs en tjalk. Geen prints. Maar wel heel veel gebruik van tiedye.”
Louizon
“Louizon is typisch Frans in hun kleuren. Denk aan low profile kleuren als beige, zwart, wit, groen en roze. Allemaal in verschillende kleurniveaus. Het merk is loose fit bohemian met een rouw randje. Je kunt het bohemian dragen door een blouse van het merk te combineren met bijvoorbeeld een leren broek. Maar je kunt het ook elegant vrouwelijk dragen, geschikt voor werk of naar een trouwerij. Louizon is niet voor de vrouw die het extreme wil, maar wel het mooie.
De collectie die nu in de winkels hangt, bevat unieke prints die ‘in house’ gemaakt worden. Ze hebben echt een heel eigen stijl. De witte Dasigny top is een hype op dit moment, maar er zijn ook hele mooie rokken van het merk. Bijvoorbeeld rokken met details waardoor het lijkt alsof je een riem om hebt. Het is ook wel een vernieuwend merk. Ze zijn echt wel geïnspireerd op de jaren 70. Als je naar hun Instagram kijkt, krijg je wel een bepaalde vibe van het merk.”